"Alap fém-anyag a Blenderben"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Forrás: http://wiki.aqsis.org/guide/ribmosaic_install

Szerző: stewet (2011)

Verzió: Blender 2.57 vagy magasabb

RIB Mosaic Render Leírás

A címben jelölt renderelő fejlesztés alatt áll, vagyis az alább leírt segítség, csak azoknak nyújt kellő támaszt, akik éreznek magukban annyi bátorságot, hogy ki is próbálják. A képek alapján valószinű, mindenki el tudja készíteni az install-t, illetve a beállításokat, de itt ne várjátok tőlem, hogy a részletes paraméterek fukciójáról is említést tegyek, mert az szinte lehetetlen - még én sem ismerem! Ezt a renderelőt a dokumentáció a 2.57-es verzióhoz "rendelte", de én már a 2.59-ben is sikerrel jártam, tehát mondhatni, hogy 2.57 vagy annál magasabb Blender kell a kivitelezéshez!
Tehát akkor kezdjük az elején:

RIB Mosaic Install és az Addon engedélyezése

Első kőrben le kell tölteni a linkről az operációs rendszerünkhöz való fájlt. - https://github.com/nfz/RIBMosaic-exp - Elég a Download gombra kattintani! :-)
A kicsomagolás után az alábbi mappa-szerkezetet kell látnod:





A RIB Mosaic installálásához elegendő, ha a ribmosaic-exp mappát bemásolod a script mappa addon almappájába. (segít az alábbi kép)




A RIBMosaic Addons engedélyezése


Válaszd ki a File menüből a User Preference-t:



Vélaszd az AddOns gombot:



Filterként használd a Render-t a baloldali menüből (felesleges végigmenni az All - összes - hozzáadható elemen)



Ha a fentebbi leírást jól csináltad - magyarul a scripts/addons mappába másoltad a letöltött és kicsomagolt struktúrát -, akkor meg kell jelennie - egyenlőre inaktívan - a Render: RIB Mosaic választhatóságnak. Az előtte látható sárga felkiáltójel azt jelenti, hogy "gyárilag" nincs benne ez a lehetőség a Blenderben, vagyis fejlesztési, de kirpóbálható verzióval van dolgunk.



Az engedélyezéshez a mező jobb oldalán lévő kis négyzetbe tegyél egy jelölést. A kis figura jele úgy néz ki, mintha ugrana, de az valójában azt jelenti, hogy fut! :-)



Tehát most, hogy fut a RIBMosaic, nincs más dolgunk, mint az új renderelőt kiválasztani munkavégzésre. Ehhez az alábbi kép ad segítséget:



Amikor a RIBMosaic lesz a kijelölt renderelő, akkor még nincs vége, mert még van 1-2 dolog, ami beállításra vár, de megéri végigmenni rajta, hiszen ekkor egy csomó panel eltűnik és nem alkalmazható, tehát készítsünk saját panelt, amit tudunk dolgozni a renderelővel. (Nem kell megijedni, mert a kép(ek) segítenek, és semmi dolgunk nincs, mint követni a sárga jelet...)
Hívjuk elő a Property (tulajdonság) menüt:



Ezután válaszd a render tulajdonságot - a kis kamera-ikont. Ha lefelé lapozol, észreveheted, hogy kaptál újabb paneleket. (Passes, Pipeline stb)



Ezzel az installálás végére értünk, de olvasd tovább, mert ez csak a belépő volt. Most jönnek az igazán érdekes funkciók!

A Shader mappák használatbavétele - az előre elkészített shader mappák


A RIBMosaic shader_library tartalmaz öt *.rmp kiterjesztésű fájlt.

- Library_Displace.rmp
-
Library_Imager.rmp
-
Library_Light.rmp
-
Library_Surface.rmp
-
Library_Volume.rmp

Ez az eszköz már majdnem készen van a fejlesztésben, állítólag már csak n
éhány lépés hiányzik, hogy teljes egészében birtokunkba vegyük.

A Shader könyvtár betöltése

A shader, RLS fájlok gyűjteménye, ami tartalmazza az elérési útvonalat is, illetve a pipeline meta adatot is magába foglalja.



Nem számít, hogy melyik tulajdonság-szerkesztőben vagyunk, de mivel anyaggal van dolgunk, a Pipeline-kezelő panelen található anyagokat is használhatjuk. Ennek betöltéséhez használjuk a bekarikázott mappa ikont, így a Pipeline-t, ami tartalmaz shader-t is, tudjuk a továbbiakban használni.



Egy tallózó ablak fogad minket:



Ebben a példában a felület-shader lesz betöltve - Library_Surface.rmp - ami megtalálható a shader_library mappában, ami benne van a rib_mosaic mappában. (Gondolkozz struktúrában!)
Ha a pipeline be van töltve, akkor annak Manager panele frissül:



Megjegyzzés: a későbbiekben a jelenleg Disabled funkció mind elérhető lesz alapértelmezetten, de addig - sajnos - várnunk kell.

Shader Mappa Beállítása


Van még egy kis dolgunk, mielőtt a végére érünk. Mindenekelőtt menteni kell. Amennyiben ez elmarad, hibaüzenet hívja fel a figyelmünket, eme apróság megtételére, és addig nem is tudunk továbblépni. (Persze lehet próbálkozni, ha a Setup Library-ra kattintasz, a lenti kép fogad)



Na mostmár jöhet a Setup, de előtte jelöld ki a Library_Surface-t:



Ezután megjelenik a Fájl párbeszéd ablak, ahol kitallózhatod a shadereket (.si)



A panelen bekarikázott paramétereket egyenlőre hagyjuk a kapott értékeken, illetve ne nyúljunk hozzá. Legyen ez a tallózásunk eredménye:



Meglepődésre nincs ok - mert ugye nem látunk semmit a mappában. A megoldás egyszerű: kattints a Set Shader Library gombra!

A könyvtár

No akkor jöhet a mappa felépítése, vagyis a lentebbi két kép, erről többet mond:



A shader-ek számától függően ez eltarthat egy idei. (Az én első rpóbálkozásom idején ez nem tartott tovább néhány másodőercnél - stewet)

Egy shader mappa

A Shaders jelen kattintsunk egyet a bal egérgombbal, hogy tudjunk választani a popup listából. (Ez is mindjárt érthető lesz)



A Shader Panel Regisztrálása

Amennyiben a shader-t még soha nem használták - így van ez az első alkalommal - akkor azt regisztrálni kell. Első olvasatra bonyolultan hangzik, de ez is, mint általában majdnem minden a Blenderben, elég egyszerű, csak kattints a kis lánc-ikonra:



Ezek után kapunk egy új ikont, amivel "kiszögezhetjük" a shader-t.



Az utolsó beállítás

Most, hogy minden készen van, nekünk is készen kell állnunk a további teendőkre. Persze sok múlik a modellen is, mármint, hogy mi is az. (Érthetőbben: nem mindegy, hogy kerámiát vagy éppen agyag (clay) anyagot akarunk adni neki.)



Ezzel a dolog végére is értünk, magyarul a renderelő készen áll. Valahol a leírás elején említettem, hogy sok paraméter értelmezését nem írom le, mert egyrészt nem is rpóbáltam másrészt, pedig a panelen feltüntetett rövidítésekről fogalmam sincs, hogy mit takarnak.
Ez ügyben kérem mindazokat, akik belevágnak a RIBMosaic rejtelmeinek felfedezésébe, tegyék már közzé tapasztalataikat! Előre is köszönöm mindenki nevében! Ja... a legfontosabb dolgot majdnem kihagytam!

Lehet nyomogatni az -t! :-)

Amennyiben maradt volna az írásban elkövetett helyesírási hiba - a többszöri átolvasás ellenére - mindenkitől elnézést kérek, de engem a jószándék vezetett!